November 25, 2015
Digital distribution er også dyrt

På en gammel avis, som New York Times udgør selve redaktionen omkring 20% af de samlede omkostninger - og en af de helt tunge poster er papirdistribution og salg. Digitale medier har jo ikke den klods om benet - så de kan køre meget mere lean - bruge alle pengene på indhold.
Well, nej. Det kan de overhovedet ikke - for i siloernes tidsalder skal man ganske vist ikke betale avisbuddene for at køre ud med avisen - men til gengæld skal man betale siloerne for at levere trafik til websitet. 
Buzzfeed f.eks. betaler lige så meget til Facebook for trafik, som de betaler hele redaktionen. Og i modsætning til NYT ejer Buzzfeed ikke selv distributionsselskabet - og har ikke rigtig nogen alternativer til Facebook - så det koster bare det det koster. 
Slutresultatet er, at en virksomhed som Buzzfeed ender med at ligne New York Times ganske meget: Redaktionen udgør kun 25% af udgifterne - resten går til platforminnovation, salg og så kickbacks til siloerne. 

Indtægten online er lavere - så det er ikke nemt at få indholdet betalt, når man har det samme overhead som de gamle. Michael Wolff havde dette at sige om emnet: 

"That's actually the business of most digital news organizations -- Gawker's alumni have become a reliable low-cost source of industrial-strength rewriting for many traffic-desperate sites -- with the goal of rewriting more stories and doing it cheaper than other digital news organizations.[...]
BuzzFeed, for instance, a super-strength rewriter, brings traffic to its unending avalanche of cheap content through its superior gaming of social media distribution channels, most notably Facebook. But that involves constant new technology development and traffic arbitrage strategies, in the end quite a costly approach."


Men chillax - i morgen ser det hele anderledes ud. Eller måske ikke så meget chillax som freak out! At få tæppet revet væk under sig er the new normal.
 
Posted by Claus at November 25, 2015 02:37 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?