5 Whys er en del af den berømte Toyota produktionsoptimeringsteknik. Når noget ikke er som forventet, så skal man spørge "hvorfor" fem gange. Det lyder som zen mumbo jumbo, men er bare sund fornuft. Man skal ikke bare tørre vandet op fra gulvet, man skal slukke vandhanen der løber. Man skal ikke bare sætte en prop i den, man skal skifte den pakning, der er gået, osv. - 5 gange tilbage er et godt tal, for at komme frem til en ordentlig grundårsag, uden at skulle til at tænke over sin eksistens og universet.
Efter nogle år med ret tænkte projekter, og måske lidt færre rigtige brugere med rigtige problemer, er jeg vendt tilbage til den verden hvor ting går galt og folk bare vil videre. Masser af underlige småproblemer kommer ind af døren, når rigtige mennesker bruger det man laver for alvor. Og så sidder man der i hvorfor-saksen. "Det ser forkert ud, det skal stå sådan her.". "Hvordan sker det der?". "Hvorfor valgte vi at gøre det på den måde?". "Burde vi gøre noget helt andet", kæmper man sig tilbage i hvorfor-kæden.
Jeg sad og kom til at tænke på hvordan man mon kunne måle hvor mange hvorforer man finder ud af at gå baglæns til hverdag. Klarer man virkelig fem? Slår man sig til tåls med et enkelt - eller laver man den bedste indsats man kan, og prøver at komme op på 3-4 stykker så tit man kan?
På mit forrige arbejde (softwarefirma) brugte vi en afart af 5 whys - men målestokken for antallet af whys var som vi havde nået en kulturel årsag (Hvorfor var pakningen ikke blevet skiftet for længst? Fordi alle tænker "det er ikke mit job"). Hvis det ikke gør ondt er det fordi du gør det forkert.
Vigtig regel: Ingen blame - det er ikke nogens "skyld" (og hvis det er, hvilket kulturelt problem var årsag til at danne person fik en opgave han ikke kunne magte og hvorfor blev det ikke detekteret og fanget tidligere at han var ved at fejle).
Posted by: Martin Seebach on August 17, 2012 7:31 PM