Tveskov har næsten opgivet sin blog - og det er let at forstå ham, men jeg giver ikke helt op endnu; selv om der er noget stille rundt om bloggen her, sårn rent kåmjuniti- og kommentarmæssigt. Og nu kan man endda twitte.
Forkortelse og "lige i blodstrømmen" er simpelthen tidens løsen. Jeg kan ikke blive fri for at mistænke at det lidt er et optursfænomen, der vil løbe tur på vej ned af bakke. Det er et overskud der bobler, ikke nødvendigvis en "new economy of attention". På samme måde tror jeg egentllig ikke Facebook er et problem for blogging - men for TV. Facebooks volumen er det kun TV (og rent privat kommunikation), der har haft i nyere tid. Og hvad mere er - selvfølgelig er der rum for selvudtryk på Facebook, men ikke sådan rigtig. Den lille procentdel af mediebrugerne, der vil sige noget selv, vil stadig have et behov for at sige det et andet sted også.
Nogen forkortelser er dog nådige, tag bare denne roman jeg nu ikke behøver læse. Del af en serie.
Hvordan slår de gamle, langsomme kulturformer tilbage mod hastigheden? F.eks. med Amazons Kindle, der nu giver dig mulighed for at have 1500 bøger med i dit rejsebibliotek. Og batteriet varer endda hele ugen. En skam at Amazons løftestang for at få den service igang er totalt lock-in, i en sådan grad at man ikke ville få noget ud af at tage en Kindle til Danmark - bøgerne leveres trådløst på et net der ikke findes her.
Måske er blogs' væsentligste problem at de måske ikke rigtig kan så meget mere end Facebook. Man kommer ikke til at tjene penge på sin blog. Kottke giver den (lidt for) udvidede skometafor for problemet:
As businesses go, blogging is a lot like shining shoes. There are going to be very few folks who own chains of shoe shining places which make a lot of money and a bunch of other people who can (maybe) make a living at it if they bust their ass 24/7/365. But for many, shining shoes is something that will be done at home for themselves because it feels good to walk around with a shiny pair of shoes. Everyone else will switch to sandals (i.e. Twitter) or sneakers (i.e. Facebook) and not worry about shining at all.Posted by Claus at February 10, 2009 01:53 PM | TrackBack (0)
Jeg ser da hverken Facebook eller twitter som trusler mod bloggen. Jeg er begejstret for Facebook og ved at l�re twitter at kende, og de er fine nok. Men jeg har kvantiativt set mere p� hjertet end Facebook og Twitter-formatet egner sig til.
Twitter kan nemt erstatte mange 'nu skaser jeg en masse tekst, og tilf�jer et kort personligt statement'-blogindl�g, men jeg kan ikke se andre steder end bloggen at smide l�ngere indl�g f.eks. det i signaturet.
M.h.t. �konomien i blogging, s� har manden i Newsweek et par gode pointer. Men ligesom bands vil forts�tte med at udgive musik for at udtrykke sig og promovere deres koncerter, vil mange folk forts�tte med at blogge fordi det er en integreret del af deres overordnede business-strategi.
Men en blog der ene og alene er en blog har bare v�rsgo at v�re sjov, ellers er der vel ikke en pointe i det.
Posted by: WilliamJansen on February 10, 2009 3:33 PMKonkurrencen om attention og skriveenergi er der jo, om formerne saa er forskellige og derfor ikke i indholdskonkurrence.
(btw. rettede dit link, saa det peger paa din blog. Det du havde valgt var off topic til posten her)
Posted by: Classy on February 10, 2009 3:39 PMOpgiv ikke helt endnu!!!
Men jeg må sige at sko-pudser analogien er en af de bedre... SO TRUE!
Posted by: Kåre on February 10, 2009 7:10 PM