March 06, 2008
Hjemmeopgave: Social software der virker

Nå, men der var K-webdag og Mach og jeg fik spørgsmålet "Ka I ikke komme med 5 eksempler på sociale tjenester i forbindelse med organisationer, der faktisk fungerer - som ikke er de 5 folk altid nævner" - konteksten var at jeg bl.a. formulerede mig i form af antipatterns. Hvad virker ikke.
Nu ved jeg faktisk ikke lige præcis hvilke fem det er folk altid nævner. Men hvis jeg tager Clay Shirky i hånden så kan jeg da nok komme på fem, og måske også pege på nogen elementer i at få det til at virke. Man kan nemlig finde fem eksempler lige præcis i dette glimrende 40 minutters videoforedrag om Shirkys nye bog, der lige præcis handler om nettet som et radikalt nyt massemedium for gruppeinteraktion.

Vi kan uddrage nogen lektier fra foredraget om social software og organisationer


  • Alle samtaler handler om noget - Så rigtig mange eksempler på social software har faktisk en eller anden organisation i centrum. Også selvom det ikke nødvendigvis var sådan siteejer/samtalesponsor forstod det oprindeligt.

  • Det er ikke afgørende at der er en sponsor, men at de der snakker føler ejerskab/medlemskab - Med andre ord: Det er ikke givet at man partout skal lave den samtale der er om den organisation man laver web til selv. Hvis de snakker om det på Facebook eller Jaiku eller blogs, kan man med held bare bakke den samtale op istedet

  • Der skal være en grund til at snakke - et spørgsmål, noget kult man kan deles om, en mulighed for at ændre på tingenes tilstand, eller en grund jeg ikke har tænkt på.

  • Samtaler starter ikke: Her skal I snakke om.... - jo mere man styrer samtalen, jo mindre kan samtalen få lov at betyde for de talende, og jo færre grunde har de derfor til at snakke med hinanden. Selv om det kan være nødvendigt med en samtalekim for at undgå oplevelsen af en fest, hvor gæsterne endnu ikke er ankommet, så er succeskriteriet - for de ting der virker, altså - altid at gæsterne underholder sig selv, ikke at de er dit publikum.

Et samleeksempel på alle disse ting er med i foredraget. Shirky nævner The Bronze: Beta et samtalebaseret fansite for Buffy The Vampire Slayer - det findes fordi et corp-sponseret samtaleforum, The Bronze, blev lukket da Buffy gik i reruns. Fansene ville snakke videre selv om sponsoren ikke ville mere, så de betalte selv for at få lavet en klon af forummet. En instruktion til den hyrede udvikler var: Ingen features tak, vi vil bare snakke. Indholdet og den sociale pagt, der allerede eksisterede, er det der holder sitet oppe.
- men få resten af historien fra Shirky selv, han fortæller den godt.

Posted by Claus at March 06, 2008 03:03 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

Clay Shirky... arh en vis mand. Anyways, et par bud fra den danske scene (som ikke er Arla's blog eller noget fra medierne!)

Idéinkubator for Region Sjælland
http://ruparena.dk/

Community Unges Laboratorie for Kunst (statens museum for kunst og Egmonts Videncenter)
http://ulk.dk/index.asp?key=1

Nykredits tænk nyt ala Dell's ideastorm
http://weblog.nykredit.dk/taenknyt/

Radikales sociale platform for dialog og politikudvikling
http://radikale.net/

Organisationsblogs, som rent faktisk er værd at læse

Patent og varemærkestyrelsens
http://www.dkpto.dk/weblog/

Arkitema
http://blog.arkitema.dk/per

...ok det overholder ikke det med, at man ikke skal have hørt om det, men nu er listen altså startet :)

Posted by: Mach on March 6, 2008 11:35 PM

Arkitema, kan jeg oplyse sådan lidt forlods og rygtevis, går snart dybt i tuøv.

Se også: http://www.classy.dk/log/archive/003660.html

Posted by: Claus on March 6, 2008 11:37 PM

Hej Claus

Mange tak - godt med noget inspiration, det virker meget bedre for mig end pointering af hvad der ikke virker... Verden er jo netop ikke perfekt, men kan altid udvikles - det er det, der gør den sjov!

Mange hilsner fra Rikke

Posted by: Rikke Houkjær on March 10, 2008 1:45 PM

Selv tak, Rikke

- hver sin smag, tror jeg. Min egen erfaring er, at selvfølgelig er det rart at vide hvad der føles rigtigt, når det føles rigtigt, men faren for at man kopierer noget der ikke er væsentligt er høj. Derfor kan jeg selv godt lide at se på grænserne for hvornår ting virker istedet, og dem finder man bedst ved at se på hvor det knækker.

Posted by: Claus on March 10, 2008 1:48 PM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?