February 04, 2008
Top 5 måder aviserne er blevet ringere på

Til avismediekonference, lancerede påstanden at siden aviserne tydeligvis selv har sparet på redaktionerne så er det da bare om at få skabt en tyndere hinde, og indlede en rekruttering, af et blogbaseret redaktionelt supplement. Aviserne kan tilbyde synlighed - og indgå i en redaktionsproces, hvad blogs helt klart har brug for.
Det udløste det mildt uforstående spørgsmål "Men hvad er det du synes der er blevet dårligere?". Det havde ikke indledningsvis faldet mig ind at nogen på aviserne ikke selv ville være klar over hvor meget der er skåret ned i kvaliteten, men siden det åbenbart er tilfældet så tager vi lige min personlige top 5 måder aviser i dag er ringere end nogensinde på:

  1. Øget telegramprocent - i en nyhedscyklus der ruller hele døgnet er der ikke noget mere trist end gammelt wienerbrød af telegrammer fra i går i morgenavisen
  2. Ingen selvstændig historieudvikling - for at spare tid og research kører man bare med den vinkling stoffet kom ind af døren med.
  3. Folketingsvalget 2007 - mage til nyhedsmæssig falliterklæring skal man lede længe efter. Fuld hammer på tekstproduktionen. Analyse og indhold på et absolut nulpunkt. Måske er det set fra redaktionslokalet bare "skarpt vinklet" på "den gode historie", men fuck det. Billig optagethed af hvem der sagde hvad kan leveres uden dagbladene.
  4. Overgangen til tabloidformat - her sigter jeg specifikt til min tidligere morgenavis Berlingske der både skar i stoffet og blev, sårn rent papirergonomisk, fucking umulig at have med at gøre - jeg kan ikke procentsatsen af de morgener hvor jeg ikke har kunnet finde det løsark der var side 1 i kultursektionen, men den er høj
  5. Dårlig kulturdækning - koncerterne bliver ikke anmeldt, bøgerne bliver ikke omtalt - det manglende kulturelle udsyn spejler den hovedløse videretransmission af andres vinkler på nyhedsstoffet

(Bonus: tegneserie om punkt 5)
(Bonus II: Jeg glemte på konferencen at nævne initiativet beatblogging, der er en plausibel måde at integrere avisredaktion og social redaktion på. Start f.eks. her)


Posted by Claus at February 04, 2008 02:50 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?