Vi tager lige en mere om kommunikation og viden. Via denne præsentation af hvordan Arkitema bruger nye medier, kom jeg til at tænke på, at det det sociale medier gør er en vidensanalog af Just In Time produktion. Istedet for at vedligeholde et enormt varelager af informationer, som der måske eller måske ikke er nogen efterspørgsel på, så vender man det på hovedet, og lader folk efterspørge viden istedet. Som udgangspunkt som one offs ved at lade folk spørge ud i det blå. Efterhånden som man så oplever en stor fast efterspørgsel efter den samme viden, så kan man begynde at sørge for at have den på lager, ved at publicere den e.g. på en Wiki, eller endnu mere struktureret med træning og uddannelse. Det smarteste er imidlertid at fastholde at just in time og initiativretten tilfalder alle, og at træningen og intranettet er de unaturlige måder man billiggør den naturlige spørgeproces på, ikke modsat, at "hvis du ikke kan finde svaret her, så kan du jo blive nødt til at spørge".
Ved at tænke sådan kommer vi også naturligt til et godt svar på "men er en blog ikke bare lavpris/dårligt CMS?", nemlig svaret "Jo, det kan du have ret i, men en blog har den anden mulighed at den kan invitere læseren til at spørge."
Posted by Claus at September 15, 2007 11:27 AM | TrackBack (0)Et lavpraktisk eksempel på nytteløs lagring af viden er de velkendte OSS'er eller FAQ's på internationalt dansk.
Hvor mange kan ærligt sige, at de da har gået listen igennem af spørgsmål og deres svar - INDEN man har hevet fat i support på den ene eller anden mere eller mindre digitale form.
Ja jeg har ikke, ligesom jeg meget sjældent læser en brugermanual.
...og de er endda i den gode ende, i den forstand at de ofte er formuleret ud fra en brugerinteresse - dvs: Hvis man kan finde dem (man finder dem, man læser dem ikke på forkant) kan man måske sætte sig ind i svaret.
Posted by: Claus Dahl on September 18, 2007 2:39 PM