Hvem har ret? A eller B?
A:
I kender den sikkert. Den leg, der – i hvert fald i min barndom – var mere eller mindre fast ingrediens ved alle børnefødselsdage. Den hedder: Sæt halen på æslet.Skulle der være enkelte, der fortsat er helt uforstående, handler det i al sin enkelthed om, at man med bind for øjnene skal forsøge at placere en hale på et tegnet æsel. Nemt, underholdende og alligevel ret svært.
Nu er det jo ikke Grønspættebogen, du sidder og læser, så måske undrer du dig lidt over, hvad Sæt halen på æslet har med it og innovation at gøre? En hel del, faktisk.
Forestil dig, at det omtalte æsel er dit problem. Udstyr nu hver af dine medarbejdere med en hale, hvorpå den enkelte skriver en ide til at løse problemet.
Du har nu en sjov leg til firmafesten og en anderledes måde at arbejde med de kreative ideer på. Vinderen er – som ved børnefødselsdagene – naturligvis den person, der formår at få sat sin ide tættest på æslet (læs problemet). Præmien er, at den vindende ide realiseres.
De vilde ideer
Lyder det skørt? Det er det nok også, men det er lige før, at det måske netop er kernen i innovation. Igennem den seneste tid er aviserne i stigende grad begyndt nærmest at svulme over med virksomheder, der står i kø for at sige, at de arbejder med vilde ideer – og at det gælder om at få så mange som muligt, for så er der jo noget at vælge imellem.
Jeg bliver efterhånden så træt, når jeg – igen - bliver inviteret ind i arbejdspladsens helt unikke svar på børnehavens radissestue. Der hvor man går hen, når man skal i gang med ”noget kreativitet” – Innovationsrummet (hvor der sjovt nok aldrig er nogen mennesker). ”Jeg vil have nogle ideer!”, siger chefen. Og ind drøner medarbejderne i innovationsrummet, hvor de kan tage skoene af, sidde i rundkreds, spise kage, lege associationslege og klæde sig ud, eller lægge sig ned på gulvet og kigge på delfinerne, der er malet i loftet, mens idéerne bare ligesom kommer til dem.Bliver man specielt motiveret for idéer så snart man sætter sig i en sækkestol? Og hjælper det på medarbejdernes skabertrang, hvis man får en farvekonsulent til at male kantinens vægge i alle lakridskonfektposens kulører? Og kan man kommandere idéerne frem?
En kær veninde som arbejder i et ”kreativt centrum”, fik nok og malede den ene væg i sit eget lille kontor hvidt, så der i det mindste var én rolig flade at kigge på. Og så fik hun at vide, at det måtte hun sandelig ikke, ”for det passede jo ikke ind”. Nej, skal man være skæv, ud-af-boksen-kreativ og nytænkende, skal det helst være på samme måde som alle os andre.
- læg din stemme i kommentarboksen.
Hvordan kan du overhovedet spørge? A er himmeltråbende idiotisk og B er det eneste "sane response".
Desværre lever vi en verden befolket med folk der tror på A. Suk.
Posted by: Fafner on September 12, 2007 6:23 PMNu er min egen holdning til det her ikke mere subtil end at den nok fremgår af den måde spørgsmålet er stillet på....
Jeg ka ellers virkelig godt lide ideen i A - for så kan man jo outsource! Forestil dig den næste kinesiske succes: En kæmpefabrik hvor underbetalte 20 årige kinesiske piger gør hvad der bliver sagt og kommer op med de mest wacky haler til de mest far out æsler. Hele processen bliver fanget af overvågningskameraer og shippet til salgs- og markedsundersøgelsesafdelinger i vesten, før man krydser de wacky ideer af man vil ha, sådan at de kreative piger kan gå over i fabrikken ved siden af og arbejde til midnat med at shippe det færdige produkt.
Det er *næsten* virkelighed allerede;
http://vb7.innovationlab.net/archives/2007/08/innovatorer_ove.html
Jeg tror min ipsative stemme falder hos A - sorry. Dog kan man selvfølgelig ikke outsource idevirksomhed til kina, ligesom æsel-konsulenten aldrig må tror vedkommende ved bedre end e.g. virksomhedens specialister. Men jeg tror det er væsentligt ikke at lade sig blænde af af de få børnefødselsdage. Langt de fleste af ugens 40 timer går jo trods alt med traditionelle linære arbejdsmetoder. At skifte tænkehat et par timer om måneden (1% af den samnlede arbejdstid måske?) og forsøge at lade de vilde ideer komme ud er måske ikke så galt. Udfordringen er så at arbejde videre med de skøre ideer...
(og selvfølgelig skal det ikke være en tilfældighedskonkurrence hvor enhver latterlig ide bliver godtaget.)
Din mund siger A, Andreas - men dine argumenter siger B: Det er jo lige præcis pointen i indlæg B at værditilvæksten kommer fra det hårde arbejde, ikke fra de to timers børnefødselsdag.
@Tveskov: Hvor absurd. Ikke at lave sociologiske studier af innovation for at se hvad man kan facilitere bedre, men vinklen med en universel krea skabelon.
@Tveskov: Hvor absurd. Ikke at lave sociologiske studier af innovation for at se hvad man kan facilitere bedre, men vinklen med en universel krea skabelon.