Nogen der ved om der findes gode tal for forholdet mellem producenter og konsumenter af forskellige slags webmedier? Ekstremerne må være "websites" som en blandet term, har per definition en konsumentprocent på 100 på nettet og en meget lav producentprocent. I den anden ekstrem er "sociale netværk" hvor forholdet mellem konsument og producent er 1:1, per design, men hvor den absolutte deltagerprocent er langt under 100. Hvor har vi wikier, blogs, fora (altså "forummer") på skalen? Mit gæt ville være rangordenen
web < wiki < blog < blog-comments < forum < socialt netværk
Men har jeg 1) overset nogen vigtige klasser af websteder, 2) ordnet forkert og 3) er der nogen der har nogen tal?
Posted by Claus at August 24, 2007 04:47 PM | TrackBack (0)Hej Claus,
Der findes en anelse data på dette, bl.a. her: http://www.reuters.com/article/internetNews/idUSN1743638820070418
Når det er sagt, tror jeg, du skal have wikien en anelse tilbage i din fødekæde. På nær wikipedia, hvor en ret stor andel af brugerne bidrager, har jeg ikke hørt om de store succeser endnu med wikier i bred forstand.
Posted by: Mads Kristensen on August 24, 2007 6:01 PMHej Claus,
Der findes en anelse data på dette, bl.a. her: http://www.reuters.com/article/internetNews/idUSN1743638820070418
Når det er sagt, tror jeg, du skal have wikien en anelse tilbage i din fødekæde. På nær wikipedia, hvor en ret stor andel af brugerne bidrager, har jeg ikke hørt om de store succeser endnu med wikier i bred forstand.
Posted by: Mads Kristensen on August 24, 2007 6:02 PMØh, det er jo præcis det wikier er ovenfor. Jeg har svært ved at tro at wikier har endnu lavere deltagelse end "websites i al almindelighed" og af de typer jeg kvalificerer er den jo rangordnet i bunden.
Ordningen er
lavere deltagelse
1) Polls? (er det et "sted"...?)
1) Hvor hører youtube/vimeo/... til?
Hep
Jeg vil omvendt gerne have wiki'en lidt frem i rangordnen. Mere overordnet tænker jeg at at sondringen mellem producent/konsument er web 1 i sin tankegang. Når jeg således primært konsumere på wikipedia er det fordi jeg ikke mangler indhold. Falder jeg en sjælden gang over noget som wikipedia mangler OG som jeg ikke ved - da producere jeg indhold. Men i tilfældet wikipedia er det lave forhold altså grundet succes'en.
Jeg tænker derfor at netværksanalysen er mere spændende. Spørgsmålet bliver hvor lukkede konsumentgruppen er om en given teknologi? Er blogs fx generelt kendetegnede ved højere klikedannelse end wikier?
just two cent
Posted by: Andreas on August 29, 2007 9:59 AM