Bizar Femern-bælt aftale. Fordi det er en varm kartoffel bare at vedtage en risikabel 42 mia investering hedder det sig i aftalen at det er en dansk-tysk aftale. Men det er Danmark der betaler. Normalt er legen omvendt: Alle vil gerne tage æren - her er det modsat. Det er vigtigt for regeringen at det ligner en fælles aftale, selvom man i praksis bare har sagt "nu bygger vi sgu den bro". Er det her forsøg på forlods at undgå anvendelser af "succesen har mange fædre, men fiaskoen er forældreløs"-ordsproget?
Posted by Claus at June 29, 2007 03:45 PM | TrackBack (0)Well ....
Tyskland har faktisk forpligtet sig til at lave vejanlæg for 6 mia. kr. som skal sikre trafikken på den tyske side (herunder opførelsen af betalingsanlæg).
Og den danske stat skal ikke betale 42 mia. kr. Staten skal bare stille en garanti for pengene.
I værste tilfælde kan pengene hentes fra Sund & Bælt.
Posted by: Alex on June 30, 2007 6:40 AMPointen i blogposten står ved magt selvom det er statsgarantier vi snakker om.
Og videre:
De 6 milliarder er jo i den sammenhæng småpenge.
At den tyske stat end ikke vil lægge nationalgaranti til resten siger en del om projektets sandsynlige rentabilitet. Når den ikke holder så har vi balladen - og så er det her jo ikke det første lånefinansierede tvivlsomme trafikprojekt. Øresundsbroen, Metroen, den kommende metroring - alle de her projekter er økonomisk på grænsen og den kan den velfungerende Storebæltsbro altså ikke bære og så må man jo skaffe pengene et eller andet andet sted.
Nå ja, bemærkning 2: Jeg skrev investering med vilje, for garantier kan jo ikke skrives i det uendelige. Med Metro, Metro-ring og et par broer er det jo nærmest 100 milliarder vi snakker om.
Posted by: Claus Dahl on June 30, 2007 6:50 AM