I Washington Post er der en artikel med det lidt kedelige synspunkt "siden vi har computere og internettet hvor eleverne kan researche, er det så ikke dumt at bede dem være originale overhovedet". Gaab tænker man, hvor kedeligt og Rolf Jensen agtigt. Det er "der er ikke mere indhold, fremtiden tilhører formidlerne af det" om igen, nu i elevhøjde. Men så er der jo alligevel en pointe, nemlig den at undervisningen faktisk lige præcis skaber misforståelsen ved at bede folk svare på de samme spørgsmål som ti-tusinder af andre tidligere har svaret på. Hvis nu undervisningen bestod i undersøgelser af ting som eleverne faktisk ikke kunne finde svar på på internettet, men var nødt til at undersøge selv, så ville de sikkert også have en anden effekt end "øv det er kedeligt" på eleverne, for så kunne de jo langt bedre gøre svarene til deres egne.
Sikke en udfordring at prøve at regne ud hvor meget af undervisningen, man kunne lægge om til den slags undersøgelse. Og sikke en udfordring at finde ud af hvor meget af undervisningen man egentlig behøver at lægge om, før interessen i resten giver sig selv - fordi undersøgelserne har fodret nysgerrigheden overfor resten.
Gad vide hvad der ville ske, hvis man gav en hel årgang på en skole en fælles opgave på virkelig stor skala - "Byg et 3D computerspil med en realistisk model af skolen indeni" eller "Skriv lærebøger i alle fag til 3. klasserne", noget hvor man virkelig kunne træne alle mulige forskellige færdigheder, sproglige, tekniske, formgivningsmæssige. Det burde da være sjovere at være med i end alle de ugentlige småopgaver.