Jeg vil lige kaste lidt link kærlighed på min brors tankevækkende svar på Timmes design-provokation, som i ca. en uge har kunnet findes på Kommunikationsforum. Dræberafsnittet hos storebror er her:
Meget sigende er et af de mest søgte ord på kforum konsekvent ordet ”branding” – og det er jo fordi alle kommunikatørerne er på vej ind på et område, der i de flestes bevidsthed er defineret og ejet af designere. Men hør nu efter: Branding udføres ikke af bogholdere og revisorer, der nidkært vogter over marginale afvigelser i logofarven. Branding udføres ikke af prædikanter der messer tomt generiske ”mission statements”. Branding udføres ikke af sortklædte kunstnere med Macintosh computere. Branding udføres af alle organisationens interessenter i fællesskab. Der er her ikke tale om et centralt styret fællesskab, idealet er mere en fri og åben samtale styret af en visionær ramme. Rammen og det visuelle sprog, der gør det muligt at kommunikere på tværs af alle områder, det er det vi beskæftiger os med – det er design.Jeg er - og det tager lang tid, når man starter som matematiker, kan jeg forsikre - endelig, mens vi har lavet Imity, kommet til den konklusion at det kun er tingenes (firmaernes, produkternes, kundernes, producenternes) virkelighed, der betyder noget, og ikke deres ideer.
Overfladen er en vigtig og meget synlig del af den virkelighed.
Det er uhyre sjældent at man ikke faktisk kan gøre stor vold på ideerne indeni og stadig glæde folk ganske overordentlig meget. Det er meget sjældent at man kan ændre overfladen uden at ændre folks oplevelse af det man laver. Google er et fremragende eksempel. Det er jo ikke fordi de andre søgemaskiner ikke har lært lektion og laver stort set relevante links på alle søgninger (den samme wikipedia side er link nr 1 f.eks.). Men de kan ikke bortkonkurrere Googles anti-design fordi det snedige ved det antidesign er, at man ikke kan lave ingenting på to måder. Det er ikke fordi Yahoo ikke prøver på at lave ingenting, men det mislykkes bare, som man kan overbevise sig om ved selvsyn. På den måde er det svært at bortkonkurrere Google, netop på grund af Google's overflade, der nu fuldstændig definerer den almindelige forventning til "søgning". Det er svært, netop fordi designet er spartansk, og på trods af at Googles resultater egentlig ikke er bedre idag på nogen grænseoverskridende måde.
Posted by Claus at February 01, 2007 10:19 AM | TrackBack (0)