October 17, 2006
Elefantkirkegården

Mandagens torsdagskoncert i utide, Sjostakovitjs 7. symfoni, var lige til top 10 listen (der er en plads ledig fordi Carl Nielsens samtlige symfonier faktisk blev afviklet over 2 aftener). Det var årets første koncert, Bartoks 2. violinkoncert og Carl Nielsens 4. symfoni, næsten også. Til Bartok/Nielsen var Midori strømførende i violinkoncerten og orkestret under Nielsen, men desværre i mindre grad under Midori. I går var orkestret kødfuldt og levende og præcist og dynamisk, og selv om musikken er lidt for lang så er Sjostakovitj en klar favorit her på classy.dk.

Der var udsolgt til begge koncerter, så alt skulle egentlig være godt. Høj kvalitet og masser af publikum. Men, ligesom statsfinanserne, så har den klassiske musik det demografisk problem, at der er alt for mange gamle mennesker og alt for få unge. Selvom jeg ikke engang selv er helt ung længere så vil jeg gætte på at jeg aldersmæssigt er i den laveste tiendedel af publikum. Det er ikke et problem endnu, men om 20 år kunne vi godt blive lidt ensomme i salen, min koncertmakker og jeg. Og så sidder jeg ovenikøbet her på mit kontor på ITU og kigger over på DRs nye koncertsal der kan tage imod 30% flere publikummer end den nuværende.
Så vi er jo nødt til at gøre noget hvis vi ikke vil være helt alene (og betale 3000kr for billetten). Det institutionerne gør er så vidt jeg lige kan regne ud tre ting: Pushe klassisk ud til børnene, pushe klassisk ud i hverdagen og så sælge livsstil sammen med musikken, ved at invitere til rødvin og opera i Søndermarken. Udover den med børnene, så ved jeg ikke om jeg synes det er helt ærlige strategier. Det er i begge tilfælde noget med at man slet ikke behøver høre efter, men kan nyde noget andet i stedet.
I virkeligheden er min oplevelse af variationen i moderne musik, navnlig den elektroniske, at der er en ny rummelighed i udtrykket, der harmonerer bedre med de krav den klassiske musik stiller til lytteren end musikken fra 1960 til 1990 har gjort. Man burde kunne angribe sit publikum der, istedet for med ost og rødvin. Siden den elektroniske musik finder sit publikum, så burde der også være et nyt undersøgende publikum der også er friske på at undersøge den klassiske musik, hvis bare man forsøgte at tage den ud til dem. Og i virkeligheden tror jeg næsten man kunne sælge den klassiske musik på koncentrationen alene. Det er en luksus at gå ind i et rum, slukke telefonen og høre efter.
Jeg tror jeg må til at bearbejde den vinkel en smule her på classy.dk

Posted by Claus at October 17, 2006 01:30 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

Jeg vil simpelthen s? gerne ind i den verden, men jeg har sv?rt ved at finde ud af, hvor man skal starte.

Der er ligesom meget ofte kun foromtale af koncerter der ER udsolgt - og anmeldelser af koncerter der for l?ngst er udsolgt. Og derudover har jeg det s?dan, at det med at l?se om klassisk og forst? hvad det s? er man f?r, det er temmelig sv?rt.

Der er ligesom en kode, som de har glemt at udlevere til mig?

Kan du ikke lave en blogger meet-up, hvor det er form?let at h?re en klassisk koncert og at blogge om den bagefter. S? starter vi et klassik meme?

Posted by: Trine-Maria on October 17, 2006 6:26 PM

Det bliver hurtigt meget indadvendt, fordi man kan v?re virkelig god til det. Det er jeg ikke, by the way - jeg kan bare godt lide at lytte.

Det vigtigste at vide er at plader IKKE er vejen. Koncerter er der hvor det sker. Den menneskelige kontakt mellem publikum og de optr?dende er str?mf?rende i sig selv. Og musik giver mere mening n?r man har set den fremf?rt. Det lidt jeg ved om at lytte til klassisk musik har jeg l?rt i koncertsalen.


Et orkester kan v?re lidt voldsomt, hvis man synes musikken er fremmed, men s? kan man istedet starte med noget kammermusik. Der er gode bud p? den slags n?sten hver weekend i K?benhavn.

Meetup er en god id?. Jeg pr?ver lige at overveje den, m?ske kan vi endda finde en guide at tage med til at s?tte musikken i perspektiv.

Posted by: Claus on October 17, 2006 6:31 PM

Bare rolig - I bliver ikke mutters alene i salen, du og din f?lgesvend. Jeg sidder der ogs? og mimrer :-). Fors?ger at opl?re min niece i torsdagskoncerter, og det bider sig faktisk fast. Hun var totalt salig, da hun var med. S? hvis vi bare alle sammen tager mindst ?n teenager med, s? skal salen nok v?re fyldt fremover n?r de ?ldre falder fra.

Hvor er det i ?vrigt sk?nt, at du skriver om det. Det er slet ikke et emne, der normalt blogges om. Er du forresten opm?rksom p?, at de har lagt i hvert fald ?n torsdagkoncert ud til download som podcast, og at de har varslet, at det sker i hvert fald 4 gange i kommende koncerts?son?

Posted by: Line on October 17, 2006 10:07 PM

3 er bedre end 2, men der kan v?re 1600 i den nye koncertsal!
N?r det er sagt s? har jeg da egentlig ogs? tillid til at oplevelsen kan det den skal, ogs? om 20 ?r.
Det liv der er i at lyden er akustisk, og den power s?dan et orkester kan lave selvom det er akustisk kender ikke noget sidestykke.
Men derfor skal musikken jo stadig finde sit publikum f?rst, om man s? er n?dt til at blogge om det...

Posted by: Claus on October 17, 2006 10:12 PM

I takt med at vi unge bliver ?ldre, f?r vi ogs? trang til at vise, at vi er gode, borgerlige individer, der konsumerer og reproducerer vores samfunds finkultur. De store, klassiske komponister og deres v?rker, tror jeg ikke, man skal v?re bange for at komme til at h?re alene. Der dukker afl?sere op til de, som falder fra.

Oplysningsarbejdet er i fuld gang, og generationsskiftet skal nok ske. Det er jo n?sten popmusik.

Men det er da paradoksalt, at det er en ca. 100 ?r gammel finkultur vi dyrker, og at den nye (samtidige kompositions-) musik er s? elit?r (eller lyder s?dan), at den forekommer utilm?rmelig for folk uden en uddannelse i musikvidenskab.

S? hvis den klassiske musik ikke har det s? nemt med publikummerne, s? er det helt skidt n?r musikken bliver bare lidt moderne. Det h?nder, at der er flere personer p? scenen end i salen.

Som du siger, er det vigtigt at h?re musikken live, og glemme alt om "pladerne", og bruge tiden og ?rene (som Kant n?sten kunne have sagt.). Og der er mange gode koncerter, og s? sv?rt er det jo ikke at finde kultunaut.dks oversigt.

Posted by: Michael on October 18, 2006 2:47 PM

Nu bliver det moderne jo heldigvis gammeldags med tiden. Og oprigtig talt tror jeg at alderssammens?tningen idag har meget med modtagelsen af den moderne musik at g?re. Til uropf?relsen af Per N?rg?rds 6. symfoni var publikum bestemt yngre end normalt - ligesom Bj?rk jo er ber?mt for at sige at hun har meget nemmere ved at forst? Stockhausen end Mozart. Hun er helt sikkert en edge case, men jeg er ikke sikker p? at hun er S? langt ude i hampen alligevel: I virkeligheden er fokus p? klang (og den rigelige brug af percussion) i efterkrigstidsmusik helt i pagt med poppen uden for salen, og p? den m?de m?ske nemmere for det moderne ?re, selvom det ikke er klassisk harmonisk musik.

Men jo, jeg indr?mmer da gerne selv at st? af engang i mellem. Dog faktisk mest n?r jeg synes jeg bliver solgt noget. F.eks. *afskyr* jeg Arvo P?rts klamme katolske, inderlighed. Og han g?r jo ellers for at v?re s?rn en der har noget af det tiden vil have s?rn rent musikalsk.

Posted by: Claus on October 18, 2006 2:55 PM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?