December 11, 2005
Paranoia, kunst eller marketing?

Jeg har samlet på paranoide gadeposters i en del år efterhånden. Paranoia er fascinerende og der er ofte en særlig fantasi og en særlig sprogkraft i de hjemmelavede fotokopierede opslag på lygtepæle og discountsupermarkedsopslagstavler. I dag fandt jeg ovenstående smukke eksemplar. Hvem ville ikke gerne være fri for frimurerbørnemishandling?
Det er betegnende for vores meta-ironiske tidsalder at man ikke længere klart kan sige om sådan en poster om det er ægte paranoia, om det er gadekunst, eller om det er snedig viral marketing for en eller anden vare. Ligner billedet måske ikke lidt et billede af en skurk fra Hitman? Hvis ikke ham selv så gør bilkort sammendraget af hans forbrydelser under billedet ihvertfald. Og uanset om det lignede marketing eller paranoia kunne det sagtens være gadekunst.

I det konkrete tilfælde virker det som ægte paranoia der imidlertid er faldet for andres snedige marketing - for URLen i bunden af billedet peger på en af nettets utallige indholdstomme sider. En side der ganske vist handler om børnemishandling, men som kun lister links fra et paid search network (i dette tilfælde dotzup, ejet af topdotz, "del af AdOn netværket", drevet af nogen der kalder sig myGeek. Talk about trickle-down economics).

Posted by Claus at December 11, 2005 01:35 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?