October 28, 2004
4. Du bliver ikke opdaget
Hvis din plan er at du pludselig bliver "opdaget" af en stor kanon, så vil den nok gå i vasken. Ingen opdager noget pludseligt. Alt bliver til langsomt og pinefuldt.
Jeg blev tilbudt en anseelig aftale med et forlag for et år eller to siden. Jeg afslog. Forlaget sendte mig en kontrakt. Jeg skimmede den. Hmmmm…

Ringede til forlaget. Bad om uddybninger af nogle af punkterne i kontrakten. Hørte aldrig fra dem igen. Aftalen døde.

Det var et velanset forlag. Du har måske endda hørt om det.

De gik ud fra, at jeg måtte være ligesom alle de andre i deres stald - sultne og desperate, og villige til at skriver under på hvad som helst.

De ville eje mig, uanset hvor godt de lavede deres arbejde.

Sådan er det med nogle af de store forlag. De kræver 110% fra dig, men tilbyder det ikke selv. For dem er kunstneren bare endnu en nudel i en stor skål pasta.

Det de gør er egentlig bare at kaste pastaen op på væggen og se hvad af den, der bliver hængende. Dem der falder ned, bliver glemt.

Forlæggere er bare et mellemled. Ikke andet. Hvis kunstnere huskede det noget oftere, ville de spare sig selv for en masse ærgrelser.

Og ja, jeg kan godt forestille mig gapingvoid som "produkt" en dag. Bøger, t-shirts og hvad ved jeg. Jeg tror der er mange penge i det, hvis det bliver gjort rigtigt. Men jeg er ikke bange for at gå min vej, hvis jeg synes personen med tilbudet er fuld af varm luft. Jeg har allerede en god stemning omkring mig, osv - for slet ikke at nævne en anden karriere - der går ret godt, tak.

Jeg tror idéen om "gapingvoid som en række produkter" er ret uundgåelig med tiden. Hold øje.

(råd nr. 4 fra Om At Være Kreativ)

Posted by Claus at October 28, 2004 02:11 AM | TrackBack (0)
Comments (post your own)
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?