Jo mere original din ide er, jo færre gode råd vil andre kunne give dig om den. Da jeg begyndte med vittighedstegninger-bag-på-visitkort, troede andre jeg var vanvittig. Hvorfor prøvede jeg ikke med noget der var nemmere at afsætte - nuttede postkort eller hvad ved jeg?Du ved ikke om din ide er noget værd lige i det øjeblik du får den. Det er der heller ingen andre der gør. Det bedste du kan håbe på er en god fornemmelse i maven, der siger den er værdifuld. At stole på sine fornemmelser er ikke lige så let som optimisterne påstår. Der er en grund til at at vores følelser skræmmer os.
At spørge gode venner om råd virker heller aldrig så godt som du håber. Det er ikke fordi de bevidst nægter at hjælpe. De kender bare ikke dit arbejde en milliontedel så godt som du selv gør, lige meget hvor hårdt de prøver, lige meget hvor hårdt du prøver at forklare dem det.
Og en stor ide vil forandre dig. Dine venner elsker dig sikkert, men de vil ikke have du forandrer dig. Hvis du forandrer dig, så ændrer du også dit forhold til dem. De kan lide dig som du er - det er derfor de elsker dig. Sådan som du er, ikke sådan som du måske kunne blive.
Altså: De har ingen grund til at ville se dig forandret. Og de vil sætte sig imod hvad der katalyserer forandring. Sådan er mennesker. Og du ville gøre det samme hvis situationen var omvendt.
Med kolleger er det endnu værre. De er vant til at samarbejde med dig på en bestemt måde. De er vant til en bestemt grad af kontrol i samarbejdet. Og de ønsker sig det der gør dem rigere. De foretrækker måske at du OGSÅ bliver rigere, men det er ikke deres topprioritet.
Hvis din ide er så god at den forandrer dig nok til at du har mindre brug for dem, eller - gud forbyde - at MARKEDET har mindre brug for dem, så vil de modarbejde dig ved enhver given lejlighed.
Sådan er mennesker.
GODE IDEER FORANDRER MAGTBALANCEN I ET FORHOLD MELLEM MENNESKER. DERFOR BLIVER GODE IDEER ALTID MODARBEJDET I FØRSTE OMGANG.
Med gode ideer følger en tung byrde. Det er derfor der er så få mennesker der har dem. Kun få mennesker kan klare det.
(råd nr. 1 fra Om At Være Kreativ)
Posted by Claus at October 25, 2004 12:26 AM | TrackBack (2)