May 21, 2004
Mest stinkende webshop l?nge

Fornylig k?bte jeg flybilletter via M?rsk Air's web butik. Det var en total stinkende oplevelse da det lykkeds for M?rsk at sl? stort set alle kendte fejl i design af en web butik sammen i ?t site

  • Sitet virker kun med Explorer
  • Bare det at finde en vare at k?be loader over 4-5 sk?rme.
  • Undervejs skal man finde sig i at 3-4 nye vinduer med informationer popper over og under. Mange mennesker blocker popups og s? virker sitet alts? ikke.
  • Hele k?bsflowet afvikles i 'chrome-less' vinduer - alts? uden menuer, vinduer, adresse-bar osv. Blandt konsekvenserne er
    1. Man kan man ikke se p? vinduet om maskinen faktisk er ved at hente information p? nettet, og da sitet er ekstremt langsomt betyder det at man hele tiden tror at k?bsflowet er g?et helt i stykker
    2. Der er ikke nogen permalinks til de enkelte vinduer undervejs - s? enhver fejl betyder "start forfra" p? et overordentlig langt k?bsflow
  • Sitet er ekstremt langsomt
  • Midt i det hele skal man "registreres som bruger af m?rsk- airs online booking". Op kommer den l?ngste "indtast lige dine data" sk?rm jeg l?nge har set. Man kan ikke lige se p? den hvad der er required og hvad der ikke er s? man taster l?s. Man t?r nemlig p? nuv?rende tidspunkt ikke udfordre sitets fejlh?ndtering fordi det virker ekstremt skr?beligt
  • Kreditkort oplysninger er under kontoops?tning ikke vare checkout. Det er psykologisk uattraktivt, for jeg har jo ikke lyst til indirekte at sige til M?rsk at de bare kan h?ve p? min konto n?r de synes jeg skylder dem penge
  • Tilbage fra registreringen skal man nu igen igennem en "Ja, det er dether produkt jeg gerne vil k?be" fase og man skal igen (det indgik ogs? i brugerregistreringen) fort?lle om man vil sidde ved vinduet, vil have billetterne sendte med posten osv.
  • Selvf?lgelig, fristes man til at sige, g?r sitet ned efter tryk p? "Bekr?ft", s? man er i tvivl om man lige har bestilt en flybillet til en anselig sum.
  • Efter fejlen er der naturligvis ingen back knap der virker, s? man m? starte hele flowet helt forfra.
  • Der er ingen "Login p? din konto" knap p? forsiden af hjemmesiden. Dvs. der er faktisk en, men det er login til en anden slags konto for at modtage nyheder og det login man m?jsommeligt har indtastet virker ikke her. Man kan tilsyneladende kun logge ind p? den rigtige konto fra selve k?bsflowet, s? n?r man har f?et en fejl og vil checke om man har k?bt allerede kan man ikke det.
  • N?r man fors?ger at logge ind - fordi det er uklart fra sk?rmen om man er - f?r man en "session already in use" fejl hvis man er logget ind. Der er ingen ruter v?k fra denne fejlside, s? man er m?ske logget ind, men ogs? fanget i en fejlside

Jeg kunne blive ved lidt endnu, men slutresultatet er at man virkelig skal ville for at k?be billetten p? denne m?de.

Posted by Claus at May 21, 2004 03:25 PM | TrackBack (0)
Comments (post your own)

f*ck det -- s?l?nge billeterne er billige og konceptet holder.
(jeg h?ber du k?bte M eller L med dine lange st?nger...)

;)

/n

Posted by: Nikolaj Nyholm on May 21, 2004 5:44 PM

M - Ja prisen var bedre end nogen andens den dag, s? det var de 5 minutters banden v?rd, men... MAND for en masse fejl p? en webside.

Posted by: Dee on May 21, 2004 5:45 PM

En ting er, at sitet ikke virker i andet end Internet Explorer. Det har man h?rt om f?r.

Hvad der til geng?ld er mig ubegribeligt er, hvorfor SAS' website finder forskellige rejser, afh?ngigt af hvilken browser, man bruger. Jeg s?gte p? et tidspunkt en bestemt rejse til USA, og her fik man andre resultater i Explorer end i Mozilla. Den billigste mulighed kunne ikke findes vha. Mozilla!

Loginsystemet p? websitet var ogs? borked. Det virkede fint i Mozilla, men loginfeltet var der slet ikke i Explorer. Og man kunne ikke bestille papirl?se billetter (dvs. at man ikke f?r en papirbillet men blot viser sit Eurobonus-kort i lufthavnen), medmindre man var logget ind.

Det lykkedes mig trods ih?rdige anstrengelser ikke at finde den billigste rejse OG bestille denne p? en papirl?s billet. S? jeg m?tte n?jes med f?rstn?vnte.

Pga. fejlene i SAS' website, fors?gte jeg at bestille billetten hos Lufthansa, der ogs? er i Star Alliance. Her havde jeg omhyggeligt valgt siddeplads og menu og indtastet adresse, skonummer osv., blot for at f? at vide, at mit kreditkort ikke kunne verificeres. S? jeg opgav og k?mpede videre med SAS' kummerlige website.

Forleden blev jeg ringet op af et analyseinstitut, der udspurgte mig om flyrejser og i s?rdeleshed SAS og Lufthansa. Jeg gav en bredside om ovenn?vnte oplevelser (det b?r da g?re indtryk, at jeg fravalgte Lufthansa, fordi deres website ikke virkede). Det var rart at f? luft :-)

Posted by: Christian on May 23, 2004 4:24 AM
Help the campaign to stomp out Warnock's Dilemma. Post a comment.
Name:


Email Address:


URL:



Type the characters you see in the picture above.

(note to spammers: Comments are audited as well. Your spam will never make it onto my weblog, no need to automate against this form)

Comments:


Remember info?